Ierland is van plan als eerste land in de Europese Unie alle vormen van individuele reclame op pakjes met rookwaar te verbieden.
De voorgestelde wetgeving voor de aanpassing van de verpakkingen van rookwaar in Ierland moet in 2015 van kracht worden, meldt persbureau AFP.
Idee is om alle vormen van reclame, inclusief kleurkenmerken en logo’s te verbieden op pakjes met rookwaar. In plaats daarvan moeten er voor alle merken uniforme verpakkingen komen met duidelijk zichtbare waarschuwingen over de gevaren van roken.
Australië heeft een dergelijke maatregel in 2012 doorgevoerd en Ierland wil dit ook doen, in het kader van het streven om in 2025 ‘rookvrij’ te worden.
Merkloze verpakking sigaretten
Minister voor kinderzaken James Reilly zegt tegenover AFP dat hij hoopt dat de maatregel eraan bijdraagt dat kinderen niet beginnen met roken. “Reclame beïvloedt kinderen.”
Tabaksbedrijven protesteren hevig tegen de voorgenomen maatregelen. Philip Morris, producent van onder meer Marlboro, stelt dat merkloze verkpakking misleidend is en niet valt te rechtvaardigen. Volgens collega Japan International Tobacco heeft het Australische experiment niet geleid tot een daling van het percentage mensen dat rookt.
De directeur van een Iers medisch college dat onderzoek doet naar roken, stelt echter dat tal van studies aantonen dat er wel degelijk een sterk psychologisch effect uitgaat van merkreclame voor rookwaar. "Kinderen denken dat ze daarmee cool zijn. Ook worden de waarschuwende teksten op gekleurde merkpakjes door veel minder mensen opgemerkt."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl